چهارشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۶

سهم جهاد دانشگاهی در حرکت جهادی حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ

۰۴ خرداد ۱۳۹۳

مدیریت جهادی که در نام‌‌گذاری امسال جای ویژه‌ای دارد، یکی از این مفاهیم است. شأن نزول و شرایطی که منجر به این تصمیم شد، از نگاه جریانات مختلف، متفاوت است. برخی آن را متناسب با شرایط و نیاز کشور می‌دانند و برخی آنان را به مختصات و ویژگی‌های‌ جریان حاکم بر دولت ارجاع می‌دهند. طرح مدیریت جهادی به صورت طبیعی این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که نقطه مقابل آن چیست؟ نوع مدیریت دیگری که آن را نمی‌پسندیم و کشور را به مدیریت جهادی ارجاع می‌دهیم، چیست؟ تعارض و چالش مدیریت جهادی با کدام مدیریت است؟ شاید در نگاه اول این مسئله به ذهن برسد که مدیریت جهادی نقطه مقابل «مدیریت کلاسیک» است که در کتاب‌ها و رشته مدیریت طرح می‌شود.

مثل «مدیریت مشارکتی»، «مدیریت آمرانه» و… اما اگر بخواهیم با مختصات و شرایط بومی ایران نقطه‌ای را در مقابل مدیریت جهادی طرح نماییم، قطعاً آن مدیریت «مدیریت اشرافی» خواهد بود. مدیریت اشرافی چیست؟ مدیریت اشرافی با «مدیریت اشراف» متفاوت است. مدیریت اشراف مربوط به طبقه‌ای است که از جهت مادی دارای تمکن بالا هستند و ریخت و پاش‌های گسترده‌ای در حوزه شخصی خود دارند و از جهت سبک زندگی در ترازی فراتر از میانگین جامعه خویش زندگی می‌کنند. اگر به سبک زندگی آنان نگاه کنیم، مفهوم اشرافیت را کاملاً لمس می‌کنیم، اما منظور از مدیریت اشرافی الزاماً به معنی این دسته یا حاکمیت طبقه اشراف نیست. مدیریت اشرافی مقوله دیگری است. به زعم نگارنده مدیریت اشرافی آن است که ما با جیب بسیار پر و خزانه عالی ‌ کشور را اداره نماییم. بدین معنی که همه امکانات و پول کشور را به صورت وافر در اختیار بگیریم سپس به کار مشغول شویم و خود را نیز موفق معرفی نماییم. اما مدیریت جهادی یعنی با حداقل امکانات به حداکثر کار و تلاش دست یابیم. کمبودها را با تلاش مضاعف، تغییر در اولویت‌ها، تمرکز منابع، گذشت از حق خویش و خویشان به پیش ببریم.

شراط مدیریت جهادی تلقی میدان جهاد از وضعیت عمومی کشور است و تا میدان جهاد متصور نباشد مدیریت جهادی هم قابل فهم و اعمال نیست. از همین جا است که می‌توان گفت ‌افرادی که انقلاب اسلامی را یک پروژه تمام شده می‌دانند و با تبدیل آن به نهاد، صرفاً به جمهوری اسلامی فکر می‌کنند نمی‌توانند مدیریت جهادی نمایند، زیرا وضعیت فوق‌‌العادگی کشور را باور نمی‌کنند یا نمی‌خواهند تفسیری اینگونه از آن ارائه دهند. اعتقاد به تحول در مفهوم جهاد از دیگر شروط مدیریت جهادی است. کسانی که جهاد را صرفاً به بدیل‌هایی مانند بدر، خیبر، حنین، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، کربلای ۵ و والفجر ۸ ارجاع می‌دهند، قطعاً تحول در مفهوم جهاد و تعمیم آن به عرصه سیاست و فرهنگ و اقتصاد را نپذیرفتند که اگر اهل حوزه باشند می‌توان آنان را به عدم درک از «فقه پویای شیعه» متهم نمود. مدیران جهادی کسانی هستند که به تعبیر امیرالمؤمنین کمترین خرج را برای حکومت اسلامی و بیشترین نفع را برای جامعه مسلمین دارند. کسانی را به همکاری می‌گیرند که کم توقع و پرکار باشند. در عین برنامه‌ریزی و کار کارشناسی اسیربروکراسی‌های خانمان‌سوز نمی‌شوند. با ریخت و پاش کلان به اتمام یک پروژه افتخار نمی‌کنند. عمل جهادی‌شان صرفاً در مقابل دوربین‌ها نیست. تا یک تراوش ذهنی، ایده یا پیشنهادی را اخذ می‌کنند به عنوان خبر آن را به رسانه سرازیر نمی‌کنند. مدیریت جهادی خروجی عینی، کم هزینه و پرمنفعت دارد. قله مدیریت جهادی اثبات کارآمدی اسلام در عرصه سیاسی – اجتماعی و اقتصادی است. کارآمدی مذکور سپس به الگویی منطقه‌ای و جهانی تبدیل خواهد شد و الهام‌بخشی خود را به رخ گفتمان غالب (غرب) خواهد کشید.

یکی دیگر از شرایط تحقق مدیریت جهادی ورود جوان‌ترها به عرصه‌‌‌های اجرایی و عملیاتی کشور است. معنی این حرف به کارگیری یک جوان ۲۰ ساله به عنوان وزیر نیست اما یک مدیریت ۴۰ ساله در میدان جهاد بهتر از یک مدیر ۷۰ ساله می‌تازد.

اکنون به مفهوم مدیریت اشرافی و مدیریت جهادی که در بدو این نوشتار آورده شده برگردیم. آیا از وضعیت موجود مدیریتی کشور می‌توان توقع مدیریت جهادی داشت؟ رئیس جمهور محترم و وزرا به صورت مستمر به تدابیر مقام معظم رهبری لبیک می‌گویند و حتماً علاقه‌مند به تحقق فرامین هستند. اما آیا شرایط تحقق فرامین را در جغرافیای وظایف خود هموار می‌بینند؟ اگر در عمل اتفاقی نیفتد و همچنان دولت ما منتظر وصول پول‌‌های کلان برای اداره کشور باشد از مدیریت جهادی دور شده‌ایم. مدیریت جهادی خلاصه این جمله معروف امام است که «لازمه انقلابی بودن، تحمل سختی‌هاست»، تحملی که ملت ایران را در نگاه امام برتر از ملت رسول‌الله در عهد حجاز و ملت امیرالمؤمنین در کوفه معرفی کرد. این تحمل انقلابی امروز در مدیریت کشور لازم است. نقد مدیریت اشرافی معمولاً در دستور کار جریانات انقلابی – دانشجویی نیست. ورود به نقد گفتمانی این سبک مدیریتی می‌تواند به دو قطبی مدیریت جهادی – اشرافی منجر شود که ماحصل آن ارزش‌گذاری مثبت بر مدیریت جهادی توسط توده و تبدیل آن به گفتمان غالب خواهد شد.

نویسنده : دکتر عبدالله گنجی
oncesearch.com
download Anime
Anime Porn Movies

جهاد دانشگاهی یک فرهنگ و جهت‌گیری است!

جهاد دانشگاهی فقط یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ و جهت گیری است که باید هر چه بیشتر در جامعه ...

علم جهادی و جهاد علمی!

در مورد جهاد دانشگاهی من اعتقادم این است که این ترکیب - جهاد و دانشگاه، و تلفیق جهاد که یک ...

حقیقتاً جهاد کنید!

شما اسمتان جهاد دانشگاهی است؛ روی این اسم تکیه کنید و به مقتضای این اسم تمسک کنید و حقیقتاً جهاد ...

از رویش‌های اصلی انقلاب

و اما جهاد دانشگاهی را انتخاب کردم، چون جهاد دانشگاهی مولود مبارک انقلاب است. همینطور که در قرآن کریم در ...

هم جهاد هم دانشگاه

جهاد دانشگاهی مرکب از دو کلمه است دیگر: جهاد و دانشگاه؛ هم باید در آن جهاد باشد، هم باید متناسب ...

جهاد دانشگاهی از دیدگاه مقام معظم رهبری

اولاً بنده همیشه در اعماق دل و جان خودم، محبت این مجموعه یعنی نهاد جهاددانشگاهی و قدردانی نسبت به این جهاد را با خود همراه داشته­ ‌ام، الان ...